Kako da racionalizujete troškove i prilagodite se izolaciji, a da na gubitku ne budete ni vi ni vaši zaposleni?

Masovno zatvaranje kompanija širom sveta. Otpuštanje radnika. Smanjenje plata i radnog vremena. Sa ovim su se susreli brojni poslodavci i radnici u poslednjih nekoliko nedelja, a uzrok je pandemija koronavirusa.

Kako bi trebalo da se postavite prema zaposlenima u ovom trenutku, na koji način da racionalizujete troškove kada dođe do neočekivanih situacija kao što je ova i da li je potrebno da zadovoljite samo lične potrebe kao poslodavca u trenutku jedne od najvećih kriza u svetu? Odgovore ćete pronaći u novom CompanyAcademy blogu.

Racionalizacija troškova u krizi

Otpuštanje zaposlenih može da bude kontraproduktivno na duže staze

Iako su mnoge firme bile prinuđene da privremeno zatvore svoje pogone, da zaključaju vrata ne samo za svoje zaposlene već i za partnere i klijente, ovaj epilog nije nikako dobro rešenje (sem ako vas trenutna situacija demantuje bez pogovora i ne dozvoli vam drugu opciju), jer privremeno zatvaranje može kasnije da dovede do gašenja preduzeća. Evo jednog primera.

Ako se vaša firma bavi proizvodnjom pločica za kojima u doba koronavirusa nije velika potražnja, i vi odlučite da jednog meseca otpustite polovinu radnika, privremeno ćete sigurno osetiti finansijsko olakšanje jer nećete morati da im isplatite plate. Međutim, problem nastaje onog trenutka kada stvari počnu da se stabilizuju i kada naglo poraste potražnja za pločicama. Na primer, država odluči da napravi bolnice i stacionare za lečenje pacijenata obolelih od koronavirusa po ugledu na ostale zemlje u svetu koje su to uradile, a vi nemate dovoljno radnika za taj poduhvat – znači gubite potencijalni posao. Dodatno, moguće je da vaši bivši radnici nakon što se stvari vrate u normalnu neće hteti da se vrate da rade za vas, jer ste ih u nezgodnoj situaciji ostavili na cedilu i izgubili njihovo poverenje.

Otkaz

Dakle, privremen benefit koji možete da ostvarite usled nedovoljno detaljne analize može ozbiljno narušiti vaš poslovni proces i sistem rada, jer ukoliko smanjite broj zaposlenih, vi smanjujete troškove radne snage, ali beležite veći oportunitetni trošak, odnosno dolazi do povećanog broja otkazivanja klijenata jer ne možete sve da ih zadovoljite, a to ozbiljno narušava poslovanje.

Umesto da sada otpustite radnike, možete smanjiti radno vreme zaposlenih sa osam na šest časova ili tri smene pretvoriti u dve. Ovim pristupom ćete moći i da regulišete isplate zaposlenih usled novonastale situacije.

Tu dolazimo do sledećeg izazova.

Objasniti radnicima da su ovakve mere za opšte dobro i u skladu sa situacijom, a ne restriktivne

Većina radnika će biti poprilično nezadovoljna ukoliko odlučite da im smanjite radno vreme, a samim tim i prihode koje ostvaruju. Međutim, ako je to jedino rešenje koje ste pronašli kako biste se provukli kroz ekonomsku krizu koju je donela epidemija koronavirusa, potrebno je da budete otvoreni sa svojim radnicima, a ne da ih lažete.

Najgora greška koju poslodavci sada mogu da učine je da zaplaše radnike. Umesto toga, motivišite ih i detaljno im obrazložite da se ovakve racionalizacije troškova vrše kako bi svi imali koristi od njih i kasnije, ali ih podsetite i da su oni aktivni učesnici u ovim racionalizacijama.

Ustanovite i pratite korake u racionalizaciji troškova

Pre nego što donesete neizbežne odluke, sa svojim timom detaljno ispitajte sve korake kada je reč o racionalizaciji troškova. Da podsetimo, racionalno poslovanje podrazumeva da se u poslovnim procesima uklone nepotrebne aktivnosti što dovodi do smanjenja troškova poslovanja.

Savetujemo da pratite ove korake.

1. Definišite sve nepotrebne troškove u ovom trenutku. Ako su vaši zaposleni sada prešli na rad od kuće, otkažite dostave kancelarijskog i higijenskog materijala koje nabavljate mesečno, u tom slučaju ćete smanjiti i račune za fiksne telefone koji se koriste u kancelariji, biće vam niži i račun za električnu energiju i grejanje, a ako vaši zaposleni koriste poslovne telefone, sada je pravi trenutak da ih umrežite ukoliko to već niste uradili. I ne zaboravite da što više podstičete radnike da u radu od kuće koriste email, Skype i druge besplatne aplikacije.

2. Zadržite proizvodnju samo najprodavanijih proizvoda i najprofitabilnijih usluga, koji će vam pomoći da opstanete na tržištu. Usmerite svu svoju snagu da izdvojite jedan proizvod ili uslugu. Ostale proizvode i usluge koji sada ispaštaju vratićete u igru nakon što se situacija stabilizuje. Ovaj korak može biti jedan od ključnih u opstanku biznisa.

3. Smanjite tzv. diskrecione troškove, kojima se najčešće nazivaju „želje” poslodavaca, a ne stvarne potrebe.

4. Uklonite sve nepotrebne troškove koji nisu od strateškog značaja, npr. marketinški troškovi koje ste ranije planirali kada nije bilo ni najmanje naznake da bi situacija sa epidemijom mogla ovoliko da se razbukta.

5. Redefinišite svoje finansije. Jedan od načina je da plaćanja vršite samo pre podne jer su tada bankarske provizije manje.

6. Pronađite što efektniji način za proizvodnju dobara (ukidanje smena i smanjenje radnih sati smo spomenuli ranije).

7. Redefinišite nabavke uz pregovore oko popusta usled novonastale situacije. Proverite da li možete da tražite dodatne rabate od svojih nabavljača, što će i vama smanjiti rabate ka kupcima.

Sada vam niko ne može dati konkretna rešenja za opstanak vašeg biznisa, ali su saveti uvek dobrodošli

Ne postoji magija koja će vam pomoći da u trenutku ove pandemije ostvarite stopostotne rezultate kojima biste bili zadovoljni. Jednostavno, u ovoj situaciji su mnoge strane na gubitku i toga morate biti svesni. Ono što CompanyAcademy sada pokušava jeste da vas ovim savetima usmeri da uspešno izađete iz ove bitke kao „preživeli”, a tek kasnije da razmišljate o prosperitetu i progresu svoje kompanije.

Racionalizacija troškova u krizi

Ako već niste do sada, što pre napravite presek svog poslovanja i primenite savete koje smo vam izdvojili iznad. Ne demorališite se ako ne ide sve po planu. Zajedno se nalazimo na nepoznatom terenu, tako da su svi načini rešavanja problema relativno prihvatljivi. Samo pazite da ne napravite ogromne greške koje bi mogle da vam ugroze reputaciju i kasnije osetno utiču na vaš biznis.

Stručni kursevi na CA vam mogu pomoći u ovoj situaciji

Ukoliko želite da saznate više o uspešnim načinima za upravljanje troškovima koji vam sada i te kako mogu biti od pomoći, kontaktirajte sa CompanyAcademy timom, koji će vam predložiti kurseve koji vam mogu pomoći da prebrodite kriznu situaciju (poput kurseva kao što su Menadžment i poslovna organizacija, Planiranje i kontrola troškova poslovanja, Krizni menadžment...) i objasniti pod kojim uslovima možete da ih uzmete.

Pronađite izlaz iz ove situacije uz našu pomoć, a mi navijamo da se ovaj krizni period što pre završi.

Saznajte više o tome šta vam sve nudi CompanyAcademy. Kontaktirajte CA tim i osigurajte uspeh svoje kompanije »

Kategorije

Podelite članak